Aquarium en Energie.

Dit onderdeel gaat over de techniek van het aquarium houden in de breedste zin van het woord.

Aquarium en Energie.

Berichtdoor DNovaNL » wo 28 apr 2010, 18:36

Hallo.

Ik ben al een tijdje bezig met het ontwerpen en plaatsen van een nieuw aquarium.
Deze moet het nieuwe thuis worden van mijn protopterus ancientus (afrikaanse longvis 90 cm)
Nu ben ik al geruime tijd bezig met het proberen het aquarium zo goedkoop mogelijk te laten draaien.
Het aquarium zelf (200*110*90) zal geplaatst worden in de woonkamer. De bioloog en aansturing staan in de schuur.

Graag zou ik racties zien met ideeen over het energie zuinig maken van het aquarium, niet zozeer voor mijn aquarium maar meer in het algemeen. (verlichting, verwarming, isolatie, vermogen pompen)

ik heb op Show je Aquarium.nl een showcase gemaakt onder doe het zelf. met de voorbereidingen die hier zijn gedaan voor aanvang van het aquarium.
Bijlagen
vette bak.jpg
Dit is de bak, deze wordt 2 mei verhuisd naar zwolle
bioloog.jpg
De bioloog zoals deze er nu bij staat.
DNovaNL

Re: Aquarium en Energie.

Berichtdoor Marco » wo 12 mei 2010, 20:21

Hoi Marco,

Het energiezuinig maken spreekt ons allemaal aan :D

Er zijn in de vereniging een paar leden aan het experimenteren met LED-verlichting. Je zou Magnus Bakker (bibliothecaris, zie contactgegevens) en Bart de Greeff eens kunnen vragen.
In de aquaria die door Theo Verheij gemaakt zijn, worden in (naast) het biologisch filter CV-pompen gebruikt. Erg krachtig en zuinig in gebruik. Informeer hiervoor maar eens bij Theo (voorzitter, zie contactgegevens).

Ik hoop je wat verder geholpen te hebben.

Tot ziens op een ledenbijeenkomst!

Marco.
Marco
Beheerder

Re: Aquarium en Energie.

Berichtdoor DNovaNL » wo 19 mei 2010, 12:32

Hallo,

Nou helaas zal mijn aquarium nog ff moeten wachten, heb lekkage!!!!!!
De doorvoeren (6 stuks) zijn lek, waarschijnlijk verstaft. Ben nu druk aan het uitvogelen hoe ik de boel weer dicht kan krijgen.
iemand nog een idee wat voor kit ik het beste zou kunnen gebruiken. De doorvoeren waren namelijk al gekit omdat het ooit een zeeaquarium is geweest, alleen weet ik niet meer welke kit toen is gebruikt.

Verder heb ik met betrekking op de energie zuinigheid krachtstroom aangevraagd.
Dit is in aanschaf redelijk prijzig (kleine 1000 euro) maar de uiteindelijke pompen draaien met een stuk minder wattage als de 230 pompen.

Ik zal inderdaad eens contact opnemen met andere aquarioten, om ideeen op te doen.

MVG Marco
DNovaNL

Keer terug naar Techniek